Sunday, December 19, 2010

Pengalaman dalam kehidupan..

Hi.. Salam satu Malaysia.
Semalam adalah 'hari ini dalam sejarah' dalam hidup aku.. Huhu. Sebab ape? Ceritanya bermula macam  ni.. Mula-mula aku pegi ke bangi, niat murnila kononnya nak wat facial, sblm tu mak aku rekemen la satu salon ni, kat belakang Warta. Then, aku pegi je walk in, sebab call salon tu, tak berjawab..
Bila aku sampai salon tu, aku bernasib baikla sebab kedai tu buka n at the moment, ada sorang je pelanggan wat facial treatment. Lepas tengok2 ape pakej yang ditawarkan aku pun amik la pakej facial B yg harganya 90 hinggit.. Agak mahal gak.
Mula2 dia bersihkan muka dgn facial wash, then, dia wat wap kat muka, sblm dia peeling, then dia bagi tegangkan muka dgn alat.. last sekali guna masker.. Masa tu kitorg borak2 gak la.. Dia tanya aku, nak cuba tak rawatan guna lintah, baik utk org ada resdung.. bla bla bla..
AKu lak masa tu x pikir panjang terus setuju je.. Huhu.. Mula2 dia tutup mata aku dgn kapas. Then, dia toreh sikit muka aku bg ada lubang senang utk lintah hisap darah kotor tempat jerawat aku tumbuh tu. Then aku rasa ada benda kat muka aku.. mula2 dia gigit tu memang sakit sikit.. Tapi akut tahankan. Lama gak benda tu bertenggek kat muka. kalau pakej asal ada 4 ekor je.. Then budak tu tanya lagi kat aku, nak tambah lg tak, kak? aku cakap, bole gak.. Tup2 rupanya ada 9 ekor lintah kt muka aku semuanya.. Kalau korang cuba bygkan.. Huhu
Then, aku kena byr semuanya facial RM90, treatment lintah RM68, dan tambah 5 ekor RM50, sbb sekor RM10. So, jumlahnya semua sekali RM208. Berhutang lagi la guna kredit kad. Hu
Balik rumah tu, ayah aku lak nk pegi Alamanda sbb nk pegi beli kelengkapan sekolah anak sedara aku, yg Aqil tu, nk masuk darjah 3 thn dpn, Afiq lak darjah 1.. Mula2 aku x mo kuar keta, sbb darah dari kat salon sampai la masa tu x berenti gak kuar.. Huhu.. Huwarghhhhhhh... Malu aku la, dgn muka bertutup dgn kapas, kat dahi, pipi kiri, kanan dan dagu.. Aku asyik duk lap je muka. Duk kat toilet pun x surut gak darah tu, sbb aku cuci dgn air. Jadi makin banyak darah keluar mcm air terjun. Semua kat toilet terkejut tgk aku, termasuk budak2.. Masa tu dah buka kapas sbb kapas yg dia (bdk kt salon tu) bg da abis.. :((
Dah la aku x mkn dr masa kt salon dan Alamanda, bapak aku ajak makan kt Johnny pun aku xmo, sbb xleh mkn seafood, ayam n telor.. itu pantang utk org yg ada luka cm aku..
Last2, malam tu gak aku dibawak ke Hospital Pakar An Nur. Doktor tanya sedikit sebyk, then aku kena masuk satu bilik ni, MA tu tanya la nape jadi cmni.. Depa usahakan mcm2. mula2, basuh muka dan bekas darah yang da kering kt muka dgn ape tah.
Then, diorg sapu dgn bahan yg warna kuning, but still x berenti gak darah kat pipi aku, kat dahi dan dagu da berenti.. Pastu diorg amik ais tuam kt tempat kuar darah tu.. Still ada darah sikit2 lg. Aku dgr MA tu kata nk jahit muka aku sbb luka agak dalam, sbb tu darah x berenti kuar. Aku dah kecut ati, aku tanyala, ada letak bius x? Dia kata bius la.. tapi lps tu diorg tinggalkan aku kejap.. Maybe bincang dgn ayah aku, dah la dia bebel je kt aku.. Kata, nape la wat benda bodoh tu..(treatment lintah)
Last2, x jadi pun jahit, tapi diorg (hospital) bekalkan aku dgn ubat kuning, ubat cuci, dressing (kain lap luka) dan antibiotik dgn semua harganya RM68. Balik masa tu dah 12.30 malam.. Muka aku pun bertampal dgn kain dressing tu.. Huhu.
Pagi ni, darah dah berenti. Syukur alhamdulillah. Nasib baik betul la ckp bdk kt Salon tu. Kalau x berenti gak darah, aku saman salon tu.. Huhu..
Takpela, bak kata nurse kat Hospital Pakar An Nur, Bangi tu, pengalaman berharga. Lepas ni dia kata jgn wat lagi.. Then, utk org kulit berjerawat cam aku, jgn scrub muka, pastu xleh wat treatment lintah kt muka, bahagian badan xpe.. Muka ni kulitnya sensitif.. Sbb dia pernah keja kt Klinik kulit..
Sekian, terima kasih.
Inilah muka aku lps wat treatment lintah dan facial..

 Ini antibiotik yang aku kena mkn..  3 kali sehari..

 Ini Steril water untuk cuci luka..

Antiseptik, warna kuning.. untuk sapu kat luka supaya darah berenti..


Ini pullak gauge.. kain utk tutup luka.


Ini muka aku pagi ni ada kesan darah kat muka tu.. Dan kesan ubat kuning, antiseptik..

5 comments:

  1. lain kali jangan buat lagi..huhu

    ReplyDelete
  2. Oit! seni, braninye ko wat rawatan tu, xpe blaja dr kesilapan k, next time jgn buat lg.. hehe.. thx sbb share.. -haloigurl-

    ReplyDelete
  3. oit.. syida, tu la pasal. aku kan senang terpengaruh. lps ni xmo la wat facial dah..

    ReplyDelete
  4. ish3...ngeri nyerr...brani betoi ko bg lintah tu kt atas muke ko dee...oo tidakkk...

    ReplyDelete